חשיבות תוכנית אושר ארגוני לעסקים/לימור ברנס

בסביבה העסקית התחרותית של ימינו, גורמי המפתח להצלחה הם נכסים שקשה להעתיק - כוח אדם איכותי, מחויבות עובדים וייחודיות תרבותית. חברות רבות הבינו כי אחד המרכיבים החשובים לשמירה על יתרון תחרותי הוא טיפוח סביבת עבודה מעצימה, בריאה ומגובשת. השקעה בתוכנית אושר ארגוני שנתית לעובדים הוכחה כדרך אפקטיבית להשיג יעדים אלה ולהבטיח הישגים עסקיים משמעותיים.


אחת הבעיות המוכרות בשוק העיסקי היא תחלופת העובדים והעלויות הגבוהות הכרוכות בכך. אנחנו יודעים לומר היום, שקריטריון גובה השכר הוא לא זה שימשוך את העובד לעבוד בחברה, אלא ההבנה שחברה רואה אותו ודואגת לו.

דו"ח ממוקד של Gallup משנת 2022 מצא כי ארגונים עם עובדים מרוצים סופגים עלויות נמוכות יותר של תחלופת עובדים בממוצע של 51% מאלה של ארגונים עם עובדים לא מרוצים. עזיבת עובד יכולה לעלות לארגון עד מאתיים אחוז משכרו השנתי בהתחשב בעלויות גיוס, הדרכה וירידה בפרודוקטיביות. תחלופה גבוהה של עובדים מזיקה במיוחד לחברות עתירות ידע, שם איבוד ההון האנושי והמקצועי הוא קריטי. לדוגמה, חברת Lockheed Martin, אחת מיצרניות הציוד הצבאי הגדולות בעולם, דיווחה על חיסכון של 192.5 מיליון דולר בתשע השנים האחרונות לאחר שהשקיעה בתוכנית אושר ארגוני וביטחון תעסוקתי. בשנת 2022, שיעור העזיבה של עובדים ב-Lockheed Martin היה נמוך מ-4% לעומת ממוצע של 20.6% בענף התעופה וההגנה.


בנוסף לכך, תוכנית אושר ארגוני יכולה להביא לעלייה משמעותית בפרודוקטיביות. מחקר של מכון Gallup מצא כי צוותים המאופיינים ברמת מעורבות גבוהה של העובדים מציגים רמות גבוהות יותר של יעילות ופרודוקטיביות. העדויות מראות כי עובדים מרוצים עשויים להיות יצרניים יותר בכ-20-25%. דוגמאות מעולם העסקים מוכיחות זאת - SAP, ענקית התוכנה הגרמנית, ביצעה תוכנית להעלאת האושר של העובדים ב-2014 ודיווחה על זינוק של 19% ביצרנות ותרומת 5.8 מיליון דולר לרווחי החברה בשנה העוקבת. מחקר של BetterUp משנת 2021 מצא כי ניהול אופטימלי של תוכנית אושר ארגוני עשוי להגדיל את רווחיות החברה בין 10% ל-25%.


עוד יתרון חשוב של תוכנית אושר ארגוני הוא חיזוק תחושת השייכות של העובדים והמותג של החברה כמעסיק מבוקש. יצירת סביבת עבודה בה העובדים מרגישים מוערכים, נתמכים ושייכים מעצימה את הנאמנות וההזדהות שלהם עם הארגון. לפי מחקר של IBM Smarter Workforce Institute משנת 2021, עובדים עם תחושת שייכות גבוהה רואים ירידה של 28% בהיעדרות ובניצול ימי מחלה, נוטים לעזוב את העבודה פחות ומציגים תפוקות עבודה טובות יותר. מעבר לכך, טיפוח סביבת עבודה מאושרת ומעריכה מעצימה גם את מותג המעסיק וכושר הגיוס של החברה. יותר מ-80% מהמועמדים רואים בסביבת העבודה גורם חשוב בבחירת מקום העבודה שלהם, כאשר הנהגה אכפתית, תרבות ארגונית חיובית והזדמנויות לצמיחה אישית הן מפתחות משיכה עיקריות עבור מועמדים איכותיים.


לסיכום, תוכנית אושר ארגוני שנתית היא השקעה אסטרטגית וחשובה בכוח העבודה של העסק - המרכיב החיוני להצלחה ארוכת טווח. באמצעות תוכנית ברורה להגברת האושר והרווחה הנפשית והאישית בארגון, חברות יכולות לצמצם עלויות תחלופת עובדים, לחסוך כסף באמצעות יעילות גבוהה יותר, להגביר את הנאמנות של העובדים ולמשוך טאטלנטים חדשים. זאת בנוסף למגמה הגוברת של מעסיקים להיות אחראים לתנאי העבודה ורווחת העובדים שלהם.